Відповідь Президента України
на електронну петицію № 22/000039-еп
"Можливість дострокового відкликання будь-якої вибраної особи, що не виправдала довіри виборців", розміщену на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України 29.08.2015 громадянином А.В.Гужвою
Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 231 Закону України "Про звернення громадян" мною розглянуто розміщену на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України електронну петицію "Можливість дострокового відкликання будь-якої вибраної особи, що не виправдала довіри виборців", яку підписали 25 тисяч 934 особи.
Дякую всім, хто долучився до використання нової форми взаємодії влади і суспільства, за активну громадянську позицію та пошук шляхів удосконалення виборчого законодавства.
Порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначений розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Законом України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року № 595-VIII було детальніше врегульовано процедуру відкликання депутата місцевої ради. Статті 38–41 та 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" щодо пропозиції про відкликання, повідомлення про створення ініціативної групи, прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання викладені в новій редакції. Зокрема, в статті 40 передбачено, що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, в якому був обраний депутат.
Також доповнено статтю 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" пунктом 4 щодо можливості відкликання з посади сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою.
Ураховуючи внесені зміни до вказаного механізму відкликання депутатів місцевих рад та короткий термін дії відповідних норм законодавства, вбачається доцільним насамперед відстежити їх практичне застосування. Відтак, ініціювання подальших законодавчих змін стосовно згаданого питання є передчасним.
Щодо відкликання народних депутатів України, то статтею 81 Конституції України передбачено вичерпний перелік підстав щодо дострокового припинення їх повноважень, серед яких немає такої підстави, як відкликання народних депутатів України.
Проте відповідно до статті 5 Закону України "Про статус народного депутата України" у разі невиконання вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності повноваження народного депутата припиняються достроково на підставі закону за рішенням суду.
Водночас, ураховуючи актуальність питань посилення контролю виборцями за роботою народних депутатів України та значний суспільний резонанс цих питань, я звернувся до Голови Конституційної Комісії, Голови Верховної Ради України В.Гройсмана з пропозицією забезпечити ґрунтовний та всебічний розгляд згаданої електронної петиції в частині питань відкликання народних депутатів України за народною ініціативою із залученням її автора, представників політичних сил, державних органів, інститутів громадянського суспільства, вчених-правознавців, експертів і за підсумками ухвалити необхідні рішення.
П.ПОРОШЕНКО
Пропоную розробити та затвердити дієвий механізм відкликання будь-якої виборної особи.