Внесення змін до Законодавства України щодо надання по прискореній процедурі громадянства України іноземцям, які були залучені до захисту територіальної цілісності та суверенітету України.
№22/144748-еп
Внесення змін до Законодавства України щодо надання по прискореній процедурі громадянства України іноземцям, які були залучені до захисту територіальної цілісності та суверенітету України.
Відповідь Президента України на електронну петицію № 22/144748-еп "Внесення змін до Законодавства України щодо надання по прискореній процедурі громадянства України іноземцям, які були залучені до захисту територіальної цілісності та суверенітету України'', оприлюднену на вебсайтi Офiцiйного iнтернет-представництва Президента України 10 червня 2022 року
Відповідно до статті 40 Конституції України та статті 23-1 Закону України "Про звернення громадян" мною розглянуто електронну петицію № 22/144748-еп "Внесення змін до Законодавства України щодо надання по прискореній процедурі громадянства України іноземцям, які були залучені до захисту територіальної цілісності та суверенітету України", ініційовану громадянкою Данилевською Катериною Павлівною, яку підтримали понад 25 тисяч громадян.
Дякую всім, хто долучився до цієї петиції, за активну громадянську позицію.
За Конституцією України оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності i недоторканності покладаються на Збройні Сили України (частини друга статті 17).
Іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами i свободами, а також несуть такі самі обов'язки, як i громадяни України, - за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України (частина перша статті 26). Виключно законами України визначаються основи організації Збройних Сил України; громадянство, правосуб'єктність громадян, статус іноземців та осіб без громадянства (пункти 2, 17 частини першої статті 92).
Згідно із Законом України "Про військовий обов'язок i військову службу" іноземці та особи без громадянства можуть бути прийняті на військову службу до Збройних Сил України за контрактом на посади рядового, сержантського i старшинського складу (частина перша статті 21-1).
Підстави та порядок набуття громадянства України визначаються Законом України "Про громадянство України'', за яким іноземці та особи без громадянства, якi проходять (проходили) військову службу у Збройних Силах України за контрактом, мають визначні заслуги перед Україною, або прийняття яких до громадянства України становить державний інтерес для України, можуть бути за їx заявою прийняті до громадянства України (пункт 3 частини першої статті 6, стаття 9) з додержанням умов, визначених цим Законом.
Матеріали щодо набуття громадянства України особами, які, зокрема, брали (беруть) участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки i оборони, вiдсiчi i стримування збройної агресії Російської Федерації, проходять (проходили) військову службу за контрактом у Збройних Силах України, опрацьовуються у встановленому законодавством порядку, за результатами чого уповноваженими органами приймаються відповідні рішення.
Мною як Главою держави неодноразово приймалися рішення та видавалися відповідні укази Президента України про прийняття до громадянства України зазначеної категорії осіб.
Також зазначаю, що ініційовані законодавчі зміни у сфері громадянства спрямовані, у тому числі й на вирішення актуальних питань набуття такими особами громадянства України.
Про результати розгляду порушених питань автора електронної петиції буде поінформовано.
Від початку повномасштабного вторгнення російської федерації на захист територіальної цілісності та суверенітету України пліч-о-пліч з українськими військовими стали добровольці з інших країн. Законодавством України на даний час не визначено механізм та процедуру надання громадянства таким особам.
У разі потрапляння у полон обмін таких іноземних добровольців може відбутися лише із державою, громадянами якої вони є.
Беручи до уваги, що наразі великий відсоток іноземних добровольців, які залучені до захисту територіальної цілісності та суверенітету України, складають громадяни Республіки Білорусь, то у разі потрапляння їх у полон обмін з Україною буде неможливий.
Крім того, до таких громадян може бути застосоване, згідно з ст. 57, 58 Кримінального кодексу Республіки Білорусь, тимчасове або довічне позбавлення волі або ст. 59 Кримінального кодексу Республіки Білорусь - смертна кара.
Враховуючи вищенаведене, просимо:
Внести зміни до Законодавства України щодо надання по прискореній процедурі громадянства України іноземцям, які були залучені до захисту територіальної цілісності та суверенітету України.
Внесення змін до Законодавства України щодо надання по прискореній процедурі громадянства України іноземцям, які були залучені до захисту територіальної цілісності та суверенітету України.